My photo
calenndula@gmail.com * DOLL MAKER, Czech * PANENKÁŘKA *

March 6, 2017

co jíme II: slunečnicový chleba * what we eat II: sunflower bread
























* umelu slunečnici a promíchám s odvarem ze lněného semínka. na půl hrnku hustého odvaru asi tak tři hrnky mletého semínka. lze tam taky přidat mleté mandle, ořechy. ochucuji solí a kořením na chleba. koření na chleba dělám tak, že jednoduše umelu kmín, fenykl a koriandr. ještě do směsi přidám půl lžičky sody, vytvaruji bochník. potřu zase lněným odvarem a posypu semínky. lněný odvar se dá nahradit vajíčkem, do těsta i navrch.
* chleby ze semínek a ořechů jsou hutné a mokré (jakož i muffiny, různé buchty, perník, prostě všechno ze semínek a ořechů má samozřejmě jiný charakter). je potřeba to péct na nižší teplotu delší dobu. peču nejdřív chvíli na 180°C, pak ale dlouho na 150 °C, hodinu až dvě! jinak to nejde a i tak tohle pečivo má jiný charakter než běžné, žádná suchá dusivka to není. a taky nic nadýchaného, ale pořádně hutnej kousek, kterej zasytí i v mini množství. ale to není vůbec špatný, jde jen o zvyk.
* někdy, když peču ze slunečnicových semínek, začne časem těsto zelenat. anebo hned. jednou jsem měla úplně zelené slané muffiny :-) taková opravdu silná zelená to je, moc pěkná. myslím, že je to kombinací slunečnice se sodou. tady na fotkách je vidět trošku zelené na kůrce. není to nic zlého, žádná plíseň, chuť je dobrá. zvykli jsme si a nevadí nám to. děti tenkrát z těch zelených muffinů byly nadšené. já...no, trochu jsem byla v rozpacích, nepočítala jsem s tím...od té doby už jsem nikdy neměla nic tak úplně a hodně zelené. možná jde o množství sody a tenkrát jsem dala víc.
* chleba ale můžete upéct třeba i z mletých mandlí, ořechů, jiných semínek, různě to namíchat. a pak už to zelené asi nebude, tohle se mi stalo jen se slunečnicí.
* chlebíček ze semínek nebo ořechů je dobrá varianta třeba na cestování, do školy na svačinu, do práce. anebo doma k polévce. stačí malý bochníček, protože se toho nedá sníst moc. já většinou dám tak půl krajíčku maximálně. 

No comments:

Post a Comment