My photo
calenndula@gmail.com * DOLL MAKER, Czech * PANENKÁŘKA *

January 30, 2013

měkké poležení aneb deka a matrace z ovčí vlny - tutorial




 máte ovce? nebo soused? toužíte po spaní na zdravém přírodním materiálu, který v zimě hřeje a v létě chladí, perfektně odvádí vlhkost a je nepřekonatelný na bolavé kosti a klouby? pokud si rádi poležíte v hýčkavém oveččím objetí, jste tady správně! 

* měkkost matrace i deky závisí na množství vlny. dělala jsem matraci z 6,5 kg vlny. vznikla matrace silná cca 10 cm. ta sama o sobě na hodně měkké ležení nestačí. vyzkoušeli jsme ji pár let pro malé dítě, na dřevěném roštu a bylo to fajn. malé dítě matraci moc nezatíží, ale když jsem si na matraci lehla já, už to tolik pohodlné (aspoň pro mne) nebylo. mám raději silnější a měkčí. potom jsme tuto matraci použili jako druhou vrstvu na naše normální matrace. a to teprve bylo něco! udělali jsme i druhou sestřičku a užíváme si měkké poležení.

* v dnešní době není většinou problém sehnat surovou ovčí vlnu. pokud si ji umíte vyprat, můžete si z ní vyrobit deku nebo matraci. zde jsem k tématu praní vlny vložila jen rámcově výběr videí na Youtube. sama zatím nemám moc zkušeností, tak si netroufám nic radit. víc se tomuto tématu budu věnovat snad v budoucnu. pokud máte svou osvědčenou metodu, prosím, podělte se!

* dnes se s vámi já podělím o návod na výrobu deky a matrace z ovčí vlny. většina kroků je shodných pro deku i matraci.

* na deku budete potřebovat asi do 2 kg materiálu, vyprané a načesané vlny.

* na matraci budete potřebovat cca 6,5 - 7 i více kg vlny.  jak jsem zmínila, použila jsem 6,5 kg vlny na jednu matraci. stačí jen vypraná. pouze vypraná vlna je podle mé zkušenosti i lepší. vlna se slehne. použijete-li tedy vlnu načesanou, matrace je nadýchanější, ale i více se proleží. pokud je vlna jen vypraná, nezapracujete do matrace mezi vlákny tolik vzduchu, tedy logicky se méně hne.
* čím více vlny chcete použít, tím je matrace pracnější při obracení. mně stačilo těch 6,5 kg na obrácení ve dvou lidech, je to fakt makačka. 

* na obrázcích vidíte vlnu česanou. mám nafocený postup výroby deky. výroba matrace je u většiny kroků stejná. na konci pouze přiložím fotky k matraci, aby byly vidět detaily, které jsou odlišné.
 * děkuji ženám z Čečenska a Afghánisthánu, že se se mnou podělily o postup výroby a pomohly mi vyrobit deku. fotky jsem musela upravit, aby nebyla vidět jejich podoba. trochu mě to mrzí, protože bych vám přála vidět ty krásné ženy při práci, ale prostě to nejde. doufám, že se mají dobře. posílám pozdravy...



výroba deky / matrace - většina postupu je shodná


vezměte načesanou (na matraci stačí pouze vypranou) vlnu a vyberte rukou všechny kousky suché trávy a nečistoty. tento krok zabere dost času, ale pokud vás je na to víc, jde to lépe.




následuje krok, který nemám nafocený. uříznete venku pružný prut a na látkové podložce (plátěné prostěradlo) vyšleháte hromadu vlny, prostě ji seřežete prutem. výborná relaxace a vybití všech negativních emocí! poté vlnu opatrně seberete a prostěradlo, na které vypadly ještě jemné nečistoty a prach, vyklepete třeba někam ven.

nad materiálem jsem příliš nepřemýšlela, použila jsem, co jsem měla. na deku jsem vzala obyčejný bílý povlak na deku (peřinu), ušitý z bavlněného plátna. na matraci taky. je pravda, že jsou to látkyy hustěji tkané. nikdy z nich vlna nevylézala, nepropouštěla. ani chloupek. 

pokud děláte deku, je dobré si předem vzít pravítko a načrtnout na lícové straně deky linie budoucího prošití. pokud to uděláte až později už s vlnou uvnitř, nevadí. 

poté už můžete obrátit povlak na deku / matraci naruby a naskládat na něj rovnoměrně vlnu. to vidíte na následujících obrázcích. na jedné straně je povlak zašitý, na druhé straně je otvor. já jsem použila staré povlečení na deku, takže jsme měli na jedné straně otvor s knoflíky.




když je hotovo, přistoupíte k dalšímu kroku. prohlídněte si obrázky, tohle je vlastně jádro pudla, ten klíčový fígl, díky němuž deka či matrace vznikne.
ze strany, na níž není otvor, začneme rolovat. je nutné, aby to dělali dva lidi, aby se deka / matrace srolovala souměrně na obou stranách. současně při rolování stlačujeme co nejvíc rouno. z nadýchané vlny uděláme co největší placku, aby nám nezabrala tolik místa a lépe se to celé pak obracelo.







tady vidíme, že je celá deka srolovaná do dlouhého hada. na konci nám zůstává otvor na obrácení.

teď nastává další krok, rolování ze stran. když máme srolovaného a co nejvíc zmáčknutého hada, ještě víc se ho pokusíme zmáčknout a srolovat ho z každé strany asi o třetinu směrem ke středu. na to potřebujete dost fyzické síly, není od věci poprosit o pomoc nějaké silné muže. třetinu uprostřed necháme nesrolovanou, abychom měli kudy deku / matraci obracet.


tady začínáme převracet povlak. to, co jste srolovali, se snažte přetáhnout povlakem, aby to zůstalo uvnitř.


pomalu převlékejte přes hada povlak. rozrolovávejte hada uvnitř povlaku. teď už je ten nejobtížnější kous práce za vámi, gratuluju. had jde rozrolovat lehce, vlna zůstává uvnitř krásně rozprostřená a v tom je ten vtip!





pokud jsme rozrolovali, máme teď před sebou připravenou deku. teď spolu doděláme deku, na konci připojím ještě fotky pro odlišné výrobní detaily při výrobě matrace.
vyberte si jehlu. chce to nějakou delší, abyste deku dokázali prošít.


je dobré si vzít pravítko a na deku nakreslit krejčovskou křídou linie prošití. to jste ostatně mohli udělat už předem, jak jsem psala, ale ještě není pozdě.



při prošívání používáme přední steh, tedy zapichujeme střídavě pod látku a nad, vznikne nám přerušovaná čára nití. promiňte, pokud z vás dělám blbce :).
použily jsme dvojitě navlečenou režnou nit.



utahujeme tak nějak přiměřeně. aby vlna držela, aby deka držela tvar, ale zase neutahujeme úplně napevno.




při práci není od věci zatížit střed deky, aby se nehýbala. daly jsme tam mou kabelku.


nakonec ještě zašijete otvor v dece. my jsme prošily kousek se zapínáním na knoflíky. knoflíky jsme odstřihly a jen jsme otvor zašily.

takhle vypadá hotová prošitá deka.


výroba matrace - odlišné detaily
 
pokud chcete vyrobit matraci plněnou ovčím rounem, ušijte si povlak tak velký, jako je rám postele + na všech čtyřech stranách připočtete centimetry na tloušťku matrace + švové přídavky. já jsem dělala matraci 10 cm tlustou, tedy jsem připočetla 10 cm (+1 cm na švové přídavky) na všech stranách.
potom na povlaku odšijte rohy. naměřte si v rozích trojúhelníček, prostě přiložte pravítko na roh. moje přepona má 10 cm, takovou chci mít tloušťku matrace. tam, kde si čmárnete linku na dolních rozích, trojúhelník prošijte. odšijte si růžky na začátku na všech čtyřech rozích.
 potom následuje postup, který je popsán výše: potřebujete dostat rouno dovnitř rovnoměrně zorprostřené. použijete kroky z postupu výroby deky.




když máte vlnu uvnitř, sešijte otvor na obrácení. ke stroji toho několikakilového macka nedostanete a taky si chraňte rozložení vlny v povlaku. nezbývá, než otvor zašít v ruce. teď je vlna pěkně uzavřená uvnitř a můžeme matraci prošít. na několika místech prošijeme matraci skrz, aby se rouno zafixovalo na místě. prošití zajistíme kousky látky.
stačí ustříhnout nebo utrhnout čtverečky o rozměru asi 10 x 10 cm. ty složíme jednou a ještě podruhé. na matraci si naměříme a křídou vyznačíme místa, kam přijdou čtverečky. na fotce vidíte tři páry čtverečků, ale je jich na matraci víc, myslím, že celkem 5 x 2. vyberte si dlouhou jehlu a přišijte čtverečky k matraci. přitom ji prošijte skrz a na druhé straně taky přišijte čtvereček. pokud vám celkové prošití semtam někde ujede, tak já si z toho tedy nic nedělám. je těžké prošít tlustou matraci přesně ve vyznačených místech. pro mě bylo důležité, že prošití splnilo účel.

matrace nám slouží několik let. mezitím nedoznaly újmy. vyzkoušela jsem i matraci z česané vlny, ta se více proleží. když uděláte matraci tenkou, máte přírodní podložku. tak jsem to udělala pro miminko na původní molitanovou matraci do postýlky. matrace se nedá prát. podložku do postýlky, pokud se malému podařilo ji trochu počůrat, jsem ale párkrát promáchala na postižených místech ve vodě a nic se s ní nestalo.




přeji příjemné zachumlání a měkké poležení!

pokud budete mít nějaké připomínky a zkušenosti z výroby matrace či deky, praní vlny a tak podobně, napište to do komentáře, prosím. ráda bych návod nepouštěla úplně doprázdna, dal mi docela zabrat. občasné zahulákání zpět, jak se to povedlo, vyladění detailů, co by šlo udělat jinak a líp, jistě nejen mě potěší.

22 comments:

  1. Téda, to je věda! Uvažovala jsem o přikrývce, dělalo by se to asi stejně, ale nejsem si jistá, že bych to zvládla. Sama určitě ne a mně se na pomoc hned tak někdo nehrne. V každém případě dík za podrobný tutoriál, určitě se k němu vrátím a zkusím nejdřív něco menšího (podsedák?)

    ReplyDelete
  2. Vladi, s podsedákem si poradíš hravě, na to žádný tutorial nepotřebuješ. jde jen o to, že se tam musí ta vlna rozprostřít rovnoměrně. to v podsedáku dokážeš normálně i bez převracení.
    jinak na tu deku někoho potřebuješ vlastně jen na tu minutu, kdy se to obrací, všechno ostatní zvládne jeden člověk.

    ReplyDelete
  3. Pááni.... ty si vážně šiješ matrace sama?? To koukám.... fakt to vidím prvně:-)))
    Jsi dobrá!!!
    Ajka

    ReplyDelete
  4. Hani, to je paráda - zrovna teď by se mi hodila taková matrace i deka, protože na mě dosedla nějaká chřipka, či co a už třetí den jsem neschopná čehokoliv.

    ReplyDelete
  5. Ajko, jde to... na to obracení je potřeba dvou lidí, jinak to celé zvládne jeden.

    Jitu, ať se brzy zase uzdravíš. je fakt, že na bolavé tělo třeba i od chřipky je měkké zachumlání moc příjemné. obdivuju, jak si s vlnou umíš poradit, jak jsi loni prala... doufám, že se ještě v tomhle něco přiučím.

    Amelie, díky. měj se hezky, přeju dostatek sil.

    ReplyDelete
  6. Tak to je super, to by se mi moc líbilo!!! Ajko,Ty divoško, už se těším, že se do toho pustíš ;o)))

    ReplyDelete
  7. jsem tu zas a zase vůbec nic nechápu... :-O home made matrace, to už je těžká frajeřina. ještě o tom budu přemýšlet, několikrát se vrátím a stejně to skončí nevěřícným zíráním do monitoru... jak dycky. sto chutí něco napsat, ale pak jakoby došla slova. krása tutok, díky moc, j.

    ReplyDelete
  8. Baru, taky se těším, až se do toho Ajka pustí :)

    Jani, práci to dá, ale dost peněz ušetří a je to bezkonkurenční materiál. pro mě nejpohodlnější poležení za život. takže stojí za to tomu tu energii věnovat. a není to nic neuvěřitelnýho ani zvláštního, normálně krok za krokem, vždyť vidíš. ale moc mě těší, že to pokládáš za krásu jako já. já zase děkuju za chvíle, kdy spočinu u tebe, to je pro mě relax :)

    ReplyDelete
  9. Díky,právě takový projekt připravují. Mám teda jinou představu,ale tohle se mi jeví jako supr cesta, tím začnou,vlny se nám tu valí dost:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. podle svých představ a potřeb ať si to uzpůsobí každý, to je jasný. jestli ten návod pomůže, tak mě to těší. hodně úspěchů přeji :)

      Delete
  10. Drobná otázka myslíte že prošití deky zvládne i šicí stroj?

    ReplyDelete
    Replies
    1. já bych to na svém šicím stroji nezkoušela, myslím, že by to nedal. nebo spíš já bych neudržela tu vlnu na svých místech, na stroji by to bylo těžké. ale možná s dobrým prošpendlením...nevím. pro nás bylo nejjistější to prostě nechat položené na zemi a prošívat. pokud zkusíte na stroji, dost by mě zajímalo, jak se vám vedlo.

      Delete
  11. Matrace z vlny vypadá dobře, ale myslíte, že to je stejná kvalita jako mají výrobci u kvalitních matraci? Opravdu to vypadá dobře, ale mám strach jaké by to bylo na záda při dlouhodobějším používání.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nemám žádné srovnání kvality, tak opravdu netuším. my tyhle matrace používáme roky a jsme spokojení. v letech, kdy pro mne bylo bolestivé i jen otočení v posteli a bolestí jsem se budila, tahle matrace mi vyhovovala nejvíc, ta moje kupovaná pro mě byla moc tvrdá. nejsnadnější cestou pro mě bylo zužitkovat ovčí vlnu. teď už ty problémy s klouby nemám a mám pocit, že mým zádům nejvíc pomáhá pravidelné cvičení - posilování svalů.

      Delete
    2. Dá se pak taková podložka pro miminko vyprat? Šila jsem před pár lety fusak pro miminko do kočárku, ale po vyprání byl na vyhození. Vlna zcuckovatěla.

      Delete
    3. ne, vyprat se to určitě nedá, jak píšete, ta vlna zcuckovatí. možná jedině pak matraci vypárat, vlnu po praní přečesat a matraci naplnit znovu...a to by se mi asi nechtělo dělat ani u té malé pro miminko. je falt, že matraci, co jsem dělala synovi do dětské postýlky, jsem pak vyhodila. ona prostě doslouží.
      my matrace máme už mnoho let a na nich deku, tu vyměňuju a peru a pravidelně vysávám. možná by se dalo uvažovat jedině o čistírně, ale to jsem nezkoušela, tak nevím.

      Delete
  12. Takovou bych si jednou také přála. Musí to být krásně heboulinké a to spaní v tom, aah. Snad tedy jednou no :-) My si pořizovali nové matrace , které byly bohužel klasicky kupované a jen z takových těch vrstvených molitanů. Sice velice pohodlné, ale věřím, že vy to máte asi lepší :-)

    ReplyDelete
  13. Nedělala bych si z toho moc vědu, holky. Prostě napište na internet rozměry matrace, vyberte si barvu a pak se rozhodujte podle ceny. Jestli se vám s tím nechce moc zatěžovat, tak dejte na mě. Nám vyhovují doma 90 cm.. takže jsem dala na google matrace 90x200 a bylo.

    ReplyDelete
  14. Takovou peřinu bych brala, ale matraci ne. My máme v posteli pěnové matrace a za rok, co je máme, tak se vůbec neproležely, a to jsem zrovna těhotná, takže musejí zvládat o dost kilo navíc :-D . Super taky je, že jsou z jedné strany tvrdší a z druhé měkčí, takže si můžeš vybrat, která strana ti bude víc vyhovovat :-) .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do nějaké nové matrace bych taky rád investoval a je pravda, že právě tu pěnovou teď zvažuji. My jsme si před lety do postele koupili pružinovou a myslím si, že to nebyla úplně nejlepší volba, protože to stáří už je na ní dost znát. Slyšel jsem, že ty pěnové z dlouhodobého hlediska prý vydrží víc.

      Delete
  15. Dobrý den, měním staré přikrývky i polštáře za nové přikrývky a polštáře. Na internetu na těchto webových stránkách tady , jsem narazila na pár kousků. Jelikož vůbec nemám těmito stránkami zkušenost, tak se ptám, máte-li někdo z Vás. Přeji krásný den a děkuji. Z pozdravem. Mila

    ReplyDelete